Monday, April 19, 2010

Bila-bila pun dia datang..

Entahla.. Sejak akhir2 ni ramai sungguh artis kat Malaysia ni mati secara mengejut. Yang mati pun umur masih muda. Apepun semoga Allah mengampuni mereka kerana seandai di akhir kematiannya baik maka, baiklah dia saat pertemuan dengan Tuhannya walaupun di hayatnya penuh dgn maksiat dan dosa. Apepun, pengajaran tetap boleh diambil bahawa ajal datang bila2 masa. Tengok ni..

Time tengah syok main bola pun malaikat datang jemput.. Mesti pemain tu langsung tak jangka yang dia nak mati time tu kan.








Mati time bagi ceramah pun ada.. Biasanya bagi orang2 terpilih di kalangan orang alim. Ada juga yang mati tengah solat. Oh indahnya mati saat husnul khatimah seperti ni. Sebelum mati pun sempat buat amal kebaikan.



Tak kurang juga yang memilih syahid sebagai jalan kematian.. Ni yang saya paling kagum buat para pejuang. Dr Abdul Aziz Al-Rantissi pilih Apatchi sbb nakkan ganjaran mati syahid dan dia mendapatkannya.

Allah, masukkanlah dia ke dalam jannahMU. Dan ramai lagilah pejuang Islam di seluruh dunia yang pilih jalan ni. Walau nampak perit tapi, nikmat yang mereka kecapi tak terungkap oleh kata2 apabila memasuki syurga Ilahi. Allah, layakkah aku??



Syahdunya..Tengok video2 ni time tgh exam. Seorang ustaz pernah kata..(lebih kurang camni) "Kalau kerja Islam yang biasa2 yang ada kat sini pun kita liat nak buat, jangan haraplah nak pikul senjata berjuang macam di Palestin. Buat kerja Islam pun dikira berjihad di tempat kita." Agak terkena batang hidung jugaklah dengan statement tu.. Owh tertanya juga apalah yang diri ini dah sumbangkan untuk Islam yer. Renung-renung dan koreksi diri balik...

Teringat kisah Al-Khansa yang menangis ketika keempat-empat puteranya syahid. Apabila ditanya, dia berkata "Aku sedih kerana aku tiada lagi anak untuk dihantar ke medan jihad setelah keempat-empat anak lelakiku syahid."
Hebat sungguh wanita ini!

p/s: Kak Aina selalu pesan "Motivasi terbaik adalah mengingati mati..".

Sekadar perkongsian untuk menyingkap dan muhasabah diri. Moga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta .:.~

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates