Sunday, May 9, 2010

Selamat Hari Bonda..

Selamat Hari Ibu buat bonda, Pn. Hjh. Fauziah binti Ismail.
Sebenarnya setiap hari pun hari ibu.. Cuma hari ni saje je nak wish lebih skit.

Suka memetik kalungan puisi penuh makna William Shakespeare:

My bounty is as boundless as the sea
My love as deep
The more I give to thee
The more I have
For both are infinite..

Bagi saya, begitulah gambaran cinta yang mendalam setulus kudus hanya untuk insan bergelar ibu.

Cukuplah kalam Allah menjadi peringatan buat orang2 yang benar-benar memikirkan..
Firman Allah yang bermaksud:

"Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu bapanya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyusuya adalah tiga puluh bulan.." Al-Ahqaaf:15


"Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah- tambah, dan menyusunya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapamu, Hanya kepada-Kulah kembalimu."
Luqman:14



"Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibu bapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)."
Ibrahim:41

Firman Tuhanku bukan sekadar untuk dibaca namun, dihayati dan dituruti. Moga Allah terus mendekatkan diriku dengan ibuku. Kerana aku yakin disitulah adanya berkat, di situlah adanya Syurga buatku. Ma, doakan diri ini menjadi anakmu yang solehah. Redhalah diriku sewaktu hidup dan matiku. Halalkan makan minumku dan ampunkanku atas segala keterlanjuran. Moga Allah sentiasa merahmati, mengampuni serta mengasihimu. Ya Robb, masukkanlah ibuku ke dalam SyurgaMu kerana kuyakin dia telah menunaikan amanahMu.. Amin!

Ana uhibbuki hubban syadidan ya ummi..

Thanx ma for everything!! Love ma forever..

Tak lupa juga buat nenda, Hjh Sapiah yang telah melahirkan ma. Selamat Hari Ibu buat mek. Semoga Mek sentiasa sihat untuk terus beribadat kepadaNya. Rindunya dekat mek. Setiap kali pergi umah mek ada-ada saja buah tangan darinya. Lagi satu, air tangan Mek sangat luar biasa. Setiap masakannya tak kiralah nasi kerabu, laksa, ayam percik, gulai kari, sup tulang, daging bakar dan apa saja sangat menyelerakan. Lebih-lebih lagi kalau dapat makan dengan budu. Hehe=) Teringat suatu ketika, mek beriya2 masak laksa Penang sebab tahu saya sangat suka laksa Penang walaupun menu hari tersebut hanyalah laksa lemak Kelantan. Timo kasih Mek.. Nor sayang Mek!

Wajah mek.. Wanita ini sangat dekat dengan Allah. Walaupun sudah dimamah usia namun tahajudnya, amalannya mengagumkan diriku..


Penatnya ibu mengandung, melahirkan, menyusukan serta membesarkan anak2. Namun, sejauh manakah ingatan anak2 padanya? Sekadar renungan kita bersama..

Sekadar perkongsian dan peringatan buat diri dan semua. Mudah-mudahan bermanfaat.


.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

1 comments:

DaYaU said...

Nak rasa laksa penang, kena mai penang la... hehe..

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates