Monday, April 12, 2010

Seloka dan kiasan Tok Guru yang menghiburkan

Kesederhanaannya amat dirasai. Itulah yang membezakannya dgn MB2 negeri lain=)

Seronok mendengar kiasan dan seloka Tok Guru Nik Aziz, my MB. Banyak isi2 tersirat yang begitu mendalam maksudnya. Bertuah rasanya dapat hidup di Kelantan di bawah pimpinan ulamak seperti beliau. Mungkin ramai yang kata "Alah..Kelantan apa class. Pembangunan pun takda sangat". "Kesian kat Kelantan.. penduduknya ramai yang pi kerja kat negeri2 luar Kelantan sebab takde keje kat Kelantan".

Walau apa pun tanggapan masyarakat luar pada Kelantan, saya tak kisah langsung. Sebab saya aman di sini, saya tenang dan gembira di negeri ini. Kalau nak kenal Kelantan mailah jalan sini selalu=) Setiap Jumaat, kami rakyat Kelantan dihidangkan pengisian ilmu oleh MB kami. Kami puas.. Terlalu banyak program dan kempen kerajaan negeri yang mendidik rakyat. Di sini takde disko, pusat karaoke, pub, rumah urut, sistem riba dll. Kalau ade juga tu pun yang bergerak secara haram.

Pembangunan ruhiyah rakyatnya amat dititikberatkan. Pembangunan fizikalnya juga sebenarnya taklah seteruk yang disangka. Kadang2 saya sangat tak setuju dengan media yang suka buruk2kan Kelantan. Sebab setiap kali balik Kelantan, ada saja pembangunan baru yang dibuat. Saya pun jalan2 juga negeri lain, kadang2 nampak lebih kurang macam Kelantan je.. Takdelah hebat sangat pun tapi selalu diangkat2. Biasalah, kami ni negeri pembangkang, yang baik tak dihebahkan dan yang buruk dibesar-besarkan. Sedih;-(

Kat bawah ni, himpunan seloka dan kiasan Tok Guru. Saya antara penggemar kuliahnya. Cuma sudah lama tak dengar secara 'live' sebab balik pun kdg2. Setiap kuliah beliau biasanya akan diselitkan kiasan untuk memahamkan lagi para pendengar terutamanya org2 kampung. Caranya cukup berhikmah dan bijaksana. Cuma kadang2 agak pedas dan siapa yg makan cili pasti akan terasa. Hehe=)






Yang paling menarik.. Kata beliau "Garam ni fungsinya baiki ikan2 yang rosak jadi elok.. Dan yang menjadi garam di dunia adalah alim ulamak. Kerana fungsi mereka adalah membaiki masyarakat."

P/s: Semoga negeri Kelantan terus diterajui oleh alim ulamak. Kami tak mahu pemimpin yang hanya tahu bercakap besar, berlagak, sombong diri dan yang rosak akhlaknya. Nauzubillah!

Sekadar perkongsian. Semoga bermanfaat buat diri dan semua;-)

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates