Sunday, April 11, 2010

Selamat Study buat semua..

Alhamdulillah. Pagi ini udara segar negeri cik siti wan kembang dihirup kembali setelah beberapa bulan meninggalkan negeri berada di ceruk kota untuk menuntut ilmu. Syok juga pagi ni dapat pekena secawan radix dengan karipap dan nugget organic hpa. (haha..promote;-) Cuti yang tak disangka dan langsung tak dirancang. Tiba2 terdetik mahu pulang semalam kerana tengok semua roomate balik di awl cuti lagi. Tujuan balik bukan untuk bercuti kerana namanya pun "study week". Balik hanya sekadar mahu mohon restu bonda dan menjenguk kampung halaman buat beberapa hari sahaja. Syukran tak terhingga buat kak Aina yang hantar ke stesen bas semalam. Tujuan hanya mahu cari tiket kalau2 ada dan tak mengharapkan pun ada. Nasib baik tiket ada lagi. Tulah rezeki namanya.

Pagi yang nyaman, melihat gelagat adik2 yang masih bersekolah bersiap2 di awal pagi untuk ke sekolah. "Belajar bersungguh-sungguh ya. Jangan bergewe(bercinta) lagi.." Pesan saya pada 2 orang adik perempuan yang masih bersekolah menengah ketika bersalaman sebelum mereka ke sekolah. Mereka membalasnya dengan senyuman. "Hm..Nor ni asyik tu je pesannya", balas Afifah yang masih tingkatan 2. Yalah, bimbang juga dengan dunia remaja hari ini yang kadang2 terperangkap dengan cinta monyet di usia muda. Jauh di sudut hati ini, saya mengharapkan Allah memelihara mereka dari segala fitnah dan kelalaian dunia.

Melihat mereka yang masih di bangku sekolah mengingatkan saya tatkala alam persekolahan dulu. Bangun di awal pagi dan menunggu bas sekolah seawal jam 6.30 pagi. (Huh, kadang2 tertinggal bas). Rutinnya begitu, ma akan hantar ke tempat tunggu bas dan pulang dengan tergesa2 untuk menyiapkan keperluan adik2 di rumah untuk ke sekolah. Maklumlah adik-beradik ramai dan ayah sudah tiada. Ma lah yang sibuk uruskan semuanya, hantar anak2 ke sekolah dan kemudian bergegas ke tempat mengajar. Di waktu malam pula, sibuk menghantar anak2 tusyen dan kelas bacaan Quran. Hujung minggu pun tak pernah berhenti tugasnya dengan hantar anak2 tusyen dan sekali-sekala ke kuliah Tok Guru di Kota Bharu. Rutin ma sangat unik. Di awal ketiadaan abah, ma dapat offer sambung belajar dan diterimanya tawaran itu walaupun agak sibuk dengan urusan seharian. Selain itu, di musim perayaan dan hari2 biasa pula bisnes biskut raya dan tempahan kek diterima. Sungguh pelik akan kudrat si ibu ini. Mampu dia melakukan banyak kerja dalam satu masa? walau apa pun, tabik spring buat ma=). Mahu jadi wanita secekalnya yang tidak terlalu bergantung pada orang lain.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Minggu depan exam bermula. Slamat study buat teman2ku sekalian. Ma'attaufiq wannajah buat semua. Buatlah yang terbaik kerana Allah semata ya. Uhibbukum fillah! Especially for my beloved roomates, Fatin Innani, Atifah dan Farhani. Also for my classmates Atiyah, Nik, Waznah, Alia and all of ASIS group. Remember one thing from me.. Do the best and stay the course because Good Luck Bad luck Who knows!

Saya sangat gemar tengok video ni time nak exam.. Hayati bacaan doanya. Memang syok;)



.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

2 comments:

~princess Islam~ said...

salam..bestnya nor bley balik umah..hmm,,nak balik jugok..kem salam ko ma n smua..

Nur Aziemah said...

Waalaikumussalam wbt.
Hehe..Memang best balik sekali sekala. Ala..hr tu kan Dah da balik.. Ni nor balik kejap je.
InshaAllah nor sampaikan salam utk semua=)
Rindu kat Dah;)

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates