Friday, April 2, 2010

Jangan lupa Palestin!

Masih ingatkah lagi kita pada Palestin? Atau dah lupa??
Seingat saya, masa Israel buat serangan secara besar-besaran setahun lebih yang lalu, ramai jugak la yang bersemangat duk tentang Israel ni.. Demo, boikot produk la dan macam2 lagi lah.
Tapi sejak akhir2 ni, nampak agak lengang dan jarang skali duk bicara pasal Palestin ni. Bukan orang lain, saya sendiri pun samalah. Cuma sekali sekala tu ada la tersebut-sebut.

Tembok pemisah, Mereka seolah2 terpenjara di tanah air sendiri..

Tu pun kadang2 dapat jugak mesej berantai pasal Palestin ni.. Mungkin ramai yang tak sedar atau tertipu dgn mesej berantai tu, tapi sebagai muslim prihatin janganlah terlalu senang percaya setiap mesej yang kita dapat. Selidiki dulu.. Bimbang takut2 ada yang ambil kesempatan di sebalik kesusahan orang lain.

Sebenarnya isu Palestin takkan pernah selesai. Pergolakan di Gaza terus berlaku. Umat Islam di sana berterusan ditekan dan dibantai oleh puak yahudi laknatullah. Urusan mereka adalah urusan kita. Rumah dan tanah mereka adalah rumah dan tanah kita. Sakit mereka sakit kita. Derita mereka derita kita. Kelak saya dan kita semua akan ditanya. Apa yang sudah diperbuat untuk bantu mereka. Berdoakah, bantukah walau dgn apa cara? Atau sekadar tengok sahaja? Atau masih lagi duk seronok bergelak ketawa di sini sedangkan mereka bersedih dan menderita di sana? Yelah kadang2 pelik juga kita umat Melayu Islam di Malaysia ni kan. Islam tu kadang-kadang dilihat hanya time solat, puasa dan ibadat2 tertentu sahaja. Time pergi kuliah, bergaul dgn rakan2, berpakaian seolah-olah Islam tu ditinggalkan sejauh2nya. Kalau dikatakan sekular melenting pula. Oh hakikatnya apa yang diamalkan sedemikian amat mirip sekali dgn prinsip sekularisme.

Hakikatnya kita ummat Islam ini dilemahkan dengan benda2 sebegini.. makin hari, ajaran Islam itu makin ditinggalkan sedikit demi sedikit oleh umat Islam sendiri. Budaya yang dibawa masuk ke dalam negara2 umat Islam cukup senang ditiru dan diangkat2 oleh remaja2 dan retua2 yang kurang kesedarannya. Contohnya filem2 barat barangkali diagung2kan kerana kehebatan dan kecanggihan teknologi yang digunapakai. Setiap filem ada diselitkan unsur2 yang bisa mempengaruhi umat Islam tanpa disedari. Artis2 diangkat2 dan dilihat sebagai orang yang berjaya. Gaya2 dan fesyen2 mereka ditiru secara meluas. Tengoklah, sehari demi sehari kita sebagai umat Islam disuntik dengan virus2 ini. Dan tatkala sudah parah virus ini merebak ke seluruhnya maka time tu dah tak boleh buat apa dah. Bagilah segala macam ubat pun, sangat susah untuk disembuhkan.

Cuba tengok video di bawah, Pandora Dalam Filem Avatar seperti di Gaza,



Boleh sama2 pakat fikirlah kan. Sila layari web ini untuk dapatkan maklumat terkini Palestin=)
http://palestinkini.info/

p/s : Jangan lupa Palestin!
Sekadar perkongsian. Semoga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates