Saturday, April 10, 2010

Bilakah air mata ini akan mengalir lagi..


'Abdullah Ibn Mas'uud r.a pernah menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepadanya: "Bacakan Al-Quran kepadaku!"

Maka saya bertanya: "Wahai Rasulullah, (wajarkah) saya membacakan Al-Quran kepada tuan, sedangkan Al-Quran itu diturunkan kepada tuan?
Jawab Rasulullah: "Yalah, sesungguhnya saya gemar mendengar bacaan Al-Quran daripada orang lain."
Maka saya pun membacakan Surah An-Nisaa' sehingga sampai kepada ayat ini (maksudnya):

Maka bagaimanakah (halnya orang kafir nanti), apabila Kami mendatangkan seseorang saksi (rasul) dari tiap-tiap umat dan Kami mendatangkan kamu (Muhammad) sebagai saksi atas mereka itu (sebagai umatmu). -An-Nisaa':41

Tiba2 beliau bersabda:
"Cukuplah (bacaan) engkau sekarang"
Ibn Mas'uud menceritakan: "Tiba2 dua kelopak mata beliau mengalirkan air mata."
[Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim]

Dalam satu hadis lain yang dikeluarkan oleh al-Tirmizi(maksudnya):
".... Aku juga melihat umatku yang sedang menjunam jatuh ke dalam neraka, tiba2 datang air matanya yang menitis semasa di dunia dahulu disebabkan oleh sesalan terhadap perbuatannya yang buruk, semata-mata kerana Allah. Lalu air mata sesalannya itu menyambarnya daripada terus terjatuh ke dalam kawah neraka, menyebabkan dia terkeluar daripada neraka itu.."

p/s: Bilakah air mata ini akan mengalir lagi.. Mahu ia terus mengalir laju dengan mengingati Allah, takut akan azabNya. Sesungguhnya air mata yang jatuh kerana Allah akan melembutkan hati, menjernihkan fikiran serta menenangkan jiwa.

Perkongsian untuk menyingkap dan muhasabah diri. Semoga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates