Sunday, March 7, 2010

Untaian terakhir Sayyid Qutb..

Sayyid Qutb dalam surat terakhir beliau kepada adiknya telah menulis sebelum ia digantung:

"Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan ini, tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang. Adikku usahlah engkau gerun dengan tali gantung yang akan menjerut leherku ini"

Di Subuh ketika tali gantung dipasang di lehernya, maka dikirimkanlah kepadanya seorang yang bernama 'ulama'. Kepadanya 'ulama' itu berkata "Engkau hendaklah bertaubat dan mengucapkan dua kalimah syahadah." Lalu sayyid Qutb menjawab: "Aku telah menunaikan hak kalimah syahadah itu dan memperjuangkannya, kerana orang yang berkata dengan kalimah itu tidak akan menyembah yang lain."

Pesannya lagi : "Jika ikhlas kita terhadap Allah, maka Allah akan bersama kita masa hidup mahupun mati."

Semoga kita bersama menyambung rantai perjuangan untuk Islam tercinta. Saya sangat sedih kerana apalah sangat sumbangan saya untuk Islam=( . Mudah-mudahan kita sentiasa mendapat pertolongan dariNya.

Perkongsian untuk menyingkap dan menginsafi diri. Moga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates