Friday, March 19, 2010

Thanx ma for visit me!

Assalamualaikum. Bismillah.
"Thanx ma for visit me today". Selamat berangkat pulang ke Kelantan kembali pada malam ni bersama dua anak saudara ma tersayang, Fik dan Ayeh.
Walaupun ma mai KL sehari je, tapi sempat juga datang UM selepas pi jenguk Kak Long kat UIA.

Dah lama ma tak datang UM. Seingat saya masa asasi dulu ma pernah datang sekali. Masa tu minggu lepas habis MHS. Macam2 saya luahkan perasaan saya pada ma yang saya sangat tak puas hati dengan MHS masa tu. Setiap malam, selesai sahaja program saya akan call atau mesej ma. Mengadu tentang MHS yang paling tension dan tertekan buat saya. Manakan tidak, tarbiah yang diterima di Maahad dan Nilam Puri barangkali hampir seratus peratus hilang time ni.. Rasa seolah-olah mahu lari sahaja daripada MHS tu. Walaupun dah pukul dua tiga pagi saya sms ma, dia tetap balas mesej. Tu yang best tu. Ma akan reply kata2 semangat untuk membantu saya menenangkan serta melapangkan hati.

Teringat pula masa belajar kat Nilam Puri dulu. Tak lama pun kat sana, hanya sempat 2 sem. Masa hari pertama dapat masuk, ma yang hantar. Balik je rumah macam2 saya ceritakan dekat ma, puji suasana kat sana yang Islamik. Pengisian rohaninya banyak sekali. Paling best, ceramah Dr Muhiden dua minggu sekali syarah kitab Bulughul Maram. Every week mesti balik, jarang sekali minggu tak balik. Rasa rugi kalau tak balik sebab dah tahu, nanti kalau dah masuk UMKL memang dah tak boleh balik. Apabila datang KL, jarang sekali dapat jumpa ma. Cuma balik kadang-kadang sahaja.

Tadi ma datang lagi lagi. Kali ni sekejap je dapat jumpa ma. Lagipun ma datang KL sehari je. Tak sempat pun bermalam di rumah Cik La. Ada banyak lagi urusan kat sekolah yang nak dibuat katanya, terpaksa balik Kelantan. Takpelah ma.. Teruskan perjuangan mendidik anak2 bangsa. Nak bercerita tentang ma, mungkin takkan habis. Sifat sporting dan keterbukaan yang ada pada ma tu yang paling syok. Kadang2 ma yang terlebih awal call atau mesej tanya khabar. Kalau credit habis, ma akan top upkan. Walaupun hanya dapat jumpa sekejap sahaja hari ini, alhamdulillah dapatlah juga melepaskan rindu.


Buat adik, Muhammad Izzuddin: Selamat menuntut ilmu di Darul Quran. Walaupun pergi ke sana hanya sebulan je untuk belajar Qiraat tapi gunakan masa sepenuhnya untuk fokus dalam pembelajaran dan pengisian rohani di sana. Katanya DarulQuran biahnya solehah. Beruntunglah anda. Nilah masanya untuk Din mengulang-ulang ayat2 hafazan Al-Quran yang lepas. Moga hati makin terang dan otak makin geliga lepas ni mudah-mudahan. InshaAllah. Kalau ada rezeki, harap sangat Din dapat masuk UM. Bolehlah bergerak kerja untuk Islam sama2 di sini=)

p/s: Syukran juga buat cek la yang banyak membantu sepanjang kami di sini. Jazakillah!

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

2 comments:

~princess Islam~ said...

salam,,
wah,,cepatnya msuk dlm blog..
bilo la dah nak g melawat nor kt um..
ingat skali jah dah g tmpt nor..
maso kuar dri usim..
hmm,,teringin nak g..huhu..

Nur Aziemah said...

Waalaikumussalam wbt.
Yelah. Skali je Dah mai hari tu kan. Nanti datanglah lagi. Nor pun xpernah lagi pi IPG Dah. InshaAllah kalau ade rezeki sampai juga tu=)
Send my regard to all k.

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates