Tuesday, March 16, 2010

Siapa Cerdik?

Ada satu soalan.

Siapakah orang yang paling cerdik??


Ibnu Umar r.a pernah berkata, "Aku pernah mengadap Rasulullah s.a.w sebagai orang ke sepuluh yang datang, lalu salah seorang dari kaum Anshor berdiri seraya berkata, "Wahai Nabi Allah, siapakah manusia yang paling cerdik dan paling tegas?" Beliau menjawab, "(adalah) Mereka yang paling banyak mengingat kematian dan paling siap menghadapinya. Mereka itulah manusia-manusia cerdas; mereka pergi (mati) dengan harga diri dunia dan kemuliaan akhirat."

(HR. Ath-Thabrani, disahihkan al-Munziri)


Alangkah sempitnya rumah kita nanti.. Bekalkanlah amal soleh agar dilapangkan nanti InshaAllah.


Sedarkah kita bahawa setiap dari kita dilahirkan untuk mati? Setiap baby yang comel yang baru melihat dunia itu pun sudah tertulis bila saat kematiannya. Tidak pernah ada seorang pun manusia dan hidupan di muka bumi ini yang kekal hatta Firaun yang mengaku tuhan sekalipun akhirnya tenggelam dan mati dalam penuh kehinaan.


Umur yang Allah bagi tak lama.. Paling lama pun 60 tahun la. Tapi skang jarang sekali kita lihat sampai umur tu. Abah saya pun meninggal masa umur 48 tahun. Time tu pun tengah sihat2 je. Mati mengejut sampai semua kawan2 dia kat sekolah terkejut. Mana tidaknya, hari ni elok2 pi mengajar, tengok2 esok dah takde. Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afiihi wa'fu'anhu. Mudah-mudahan abah tenang di sana.


Entah esok lusa, kita pula. Allah dah kata dalam Quran yang setiap bernyawa pasti akan merasai mati. Persiapan kita lagu mana ye? dah cukup blum? Aduh.. Ni yang kena muhasabah ni. Usia yang ada ni perlulah diisi sebaiknya. Cumanya nk practice cukup susah. Bukankah Allah uji kita dengan syaitan dan nafsu? Oh Tuhan, bantulah kami hambaMu.


Motivasikan diri dengan kematian! Kerana ia suatu kepastian.

Sekadar perkongsian untuk menyingkap dan muhasabah diri.

Peringatan buat diri dan semua.Semoga bermanfaat.


.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates