Friday, March 26, 2010

Wanita, hati-hatilah!

Bismillah. Syukurlah, di pagi yang segar ini masih dapat menghirup udara Allah tanpa sebarang bayaran. Saya amat tertarik dengan artikel Dato' Ismail Kamus berkaitan "Wanita Jahat Senjata Syaitan" dalam ruangan Misteri Alam Ghaib, Majalah Solusi keluaran terkini.

Hadis riwayat Muslim dari Abu Hurairah r.a, bahawa Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Ada dua golongan penduduk neraka yang kedua2nya belum pernah kulihat; (iaitu) kaum yang memiliki cambuk spt ekor lembu yang digunakan utk memukul orang dan (kedua) wanita2 yg berpakaian tetapi sama seperti bertelanjang dan wanita2 yg mudah dirayu atau suka merayu, rambut mereka (disanggul) bagaikan bonggol unta. Wanita2 tersebut tdk dpt mencium bau syurga. Padahal bau syurga boleh tercium baunya dari jarak yg sangat jauh"


Antara contoh.. Tapi, tudung tu mestilah melebihi paras dada.

Jika dilihat situasi hari ini, memang agak keterlaluan dalam berpakaian dan pergaulan terutamanya anak2 gadis yang masih muda remaja. Masing2 mahu menonjolkan kejelitaan yang mereka ada. Lihat shj majalah Dara.com(maaf, sekadar cth). Saya amat tdk berpuas hati dgn cth pakaian2 muslimah yg dipaparkan krn ianya nyata amat tepat dgn sabda nabi tntg berpakaian tapi bertelanjang.

Si wanita yg sudah berumur atau istilahnya "tua" pula ada yang masih tak sedar diri akan usia yang dah tak lama bak kata orang "Rumah kata pergi, kubur kata mari".. Masih lagi tak puas dgn usia muda. Mungkin anak cucu sudah berderet tapi, masih lagi sempat bertabarruj/berjangok(bhs kelantan) di luar rumah. Mekap setebal kamus dewan(bak kata us hasrizal). Pakaian yang membuka aurat dan ada juga yang join akademi fantasia walaupun sudah bertaraf nenek. Saya cukup terkejut tatkala melihat satu program tv "Ewah-ewah" dan "Jangan Tidur Lagi" suatu hari. Bukan sorang bahkan ramai golongan wanita yang sudah berusia ini datang menonton di studio untuk menyaksikan program tersebut(rombongan agaknya). Yang membuatkan saya terkejut adalah mereka turut sama bertepuk tangan, menjerit2, ketawa terbahak2, dan ada juga yang sampai naik berjoget atas pentas bersama artis2. Pergaulan usah dikira. Bagi saya, sama ja muda ke tua kat ctu.. Semuanya berjiwa muda.. "Alah hidup cuma sekali, apa kata kita enjoy!" Sudah betul rasanya statement tu.


Saya amat terkilan tatkala melihat kadang2 orang yang ada basic agama sendiri pun terjebak dengan perkara ini. Bukanlah salah untuk kelihatan cantik dan kemas dalam berpenampilan, bahkan itulah yang yang dianjurkan Islam. Namun, keterlaluan dalam berhias bukanlah caranya. Mekap tebal2 bukan sahaja kelihatan menakutkan dan merimaskan bagi saya, bahkan turut mengundang bahana kemurkaan Allah. Buat sahabat yang seusia saya, usia kita memang muda, tapi ajal maut kita tak tahu bila. Jom kita sama2 muhasabah diri!


Imam Muslim dlm Sahihnya meriwayatkan sebuah hadis drp Ibn al-Zubair, bahawasanya Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya wanita itu, ketika dtg dari depan, dia datang dlm bentuk syaitan dan ketika pergi (membelakang tubuhnya) dia memperlihatkan bentuk syaitan pula. Oleh sbb itu, jika salah seorang daripada kamu melihat seorg wanita yg menarik perhatian, amka hendaklah dia segera mendapatkan isterinya, dgn demikian itu dapat menolak (gejolak nafsu) yg ada dalam dirinya."

Berhati2lah wahai wanita. Jangan sampai dek kerana kita, sang lelaki makin hanyut dan berdosa. Aurat wajib dipelihara, pergaulan perlu diutama. Berhias adalah fitrah semua manusia namun, limitnya ada. Letakkan agama di depan, inshaAllah semuanya jadi senang dan mudah. Simpanlah bakat berhias anda hanya untuk yang halal sahaja. Contohnya suami, anak2, adik-beradik, cucu2, cicit2 dan seumpamanya. Kan mudah tu. Semuanya Allah dah atur untuk kebaikan dan kemaslahatan ummah.

Firman Allah yang bermaksud:
"Dijadikan indah pada (pandangan) manusia kecintaan kepada apa-apa yang diingini, yaitu: wanita-wanita, anak-anak, harta yang banyak dari jenis emas, perak, kuda pilihan, binatang-binatang ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik (surga). " Ali Imran:14

p/s: Terkilan juga.. Semalam lihat pelajar yang belajar agama sendiri membuka auratnya. Hm.. sangat sedih=(

Sekadar perkongsian untuk menyingkap dan muhasabah diri. Semoga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta.:.~

Mesyuarat Agung Tahunan 2010 PMIUM


Dijemput hadir buat semua ke Mesyuarat Agung Tahunan 2010 PMIUM..

"Unggul Memimpin Generasi"

Friday, March 19, 2010

Thanx ma for visit me!

Assalamualaikum. Bismillah.
"Thanx ma for visit me today". Selamat berangkat pulang ke Kelantan kembali pada malam ni bersama dua anak saudara ma tersayang, Fik dan Ayeh.
Walaupun ma mai KL sehari je, tapi sempat juga datang UM selepas pi jenguk Kak Long kat UIA.

Dah lama ma tak datang UM. Seingat saya masa asasi dulu ma pernah datang sekali. Masa tu minggu lepas habis MHS. Macam2 saya luahkan perasaan saya pada ma yang saya sangat tak puas hati dengan MHS masa tu. Setiap malam, selesai sahaja program saya akan call atau mesej ma. Mengadu tentang MHS yang paling tension dan tertekan buat saya. Manakan tidak, tarbiah yang diterima di Maahad dan Nilam Puri barangkali hampir seratus peratus hilang time ni.. Rasa seolah-olah mahu lari sahaja daripada MHS tu. Walaupun dah pukul dua tiga pagi saya sms ma, dia tetap balas mesej. Tu yang best tu. Ma akan reply kata2 semangat untuk membantu saya menenangkan serta melapangkan hati.

Teringat pula masa belajar kat Nilam Puri dulu. Tak lama pun kat sana, hanya sempat 2 sem. Masa hari pertama dapat masuk, ma yang hantar. Balik je rumah macam2 saya ceritakan dekat ma, puji suasana kat sana yang Islamik. Pengisian rohaninya banyak sekali. Paling best, ceramah Dr Muhiden dua minggu sekali syarah kitab Bulughul Maram. Every week mesti balik, jarang sekali minggu tak balik. Rasa rugi kalau tak balik sebab dah tahu, nanti kalau dah masuk UMKL memang dah tak boleh balik. Apabila datang KL, jarang sekali dapat jumpa ma. Cuma balik kadang-kadang sahaja.

Tadi ma datang lagi lagi. Kali ni sekejap je dapat jumpa ma. Lagipun ma datang KL sehari je. Tak sempat pun bermalam di rumah Cik La. Ada banyak lagi urusan kat sekolah yang nak dibuat katanya, terpaksa balik Kelantan. Takpelah ma.. Teruskan perjuangan mendidik anak2 bangsa. Nak bercerita tentang ma, mungkin takkan habis. Sifat sporting dan keterbukaan yang ada pada ma tu yang paling syok. Kadang2 ma yang terlebih awal call atau mesej tanya khabar. Kalau credit habis, ma akan top upkan. Walaupun hanya dapat jumpa sekejap sahaja hari ini, alhamdulillah dapatlah juga melepaskan rindu.


Buat adik, Muhammad Izzuddin: Selamat menuntut ilmu di Darul Quran. Walaupun pergi ke sana hanya sebulan je untuk belajar Qiraat tapi gunakan masa sepenuhnya untuk fokus dalam pembelajaran dan pengisian rohani di sana. Katanya DarulQuran biahnya solehah. Beruntunglah anda. Nilah masanya untuk Din mengulang-ulang ayat2 hafazan Al-Quran yang lepas. Moga hati makin terang dan otak makin geliga lepas ni mudah-mudahan. InshaAllah. Kalau ada rezeki, harap sangat Din dapat masuk UM. Bolehlah bergerak kerja untuk Islam sama2 di sini=)

p/s: Syukran juga buat cek la yang banyak membantu sepanjang kami di sini. Jazakillah!

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Tuesday, March 16, 2010

Kongres Gerakan Mahasiswa Nasional 2010

Jemput hadir buat seluruh mahasiswa.
Jam 8pagi-5ptg.

Siapa Cerdik?

Ada satu soalan.

Siapakah orang yang paling cerdik??


Ibnu Umar r.a pernah berkata, "Aku pernah mengadap Rasulullah s.a.w sebagai orang ke sepuluh yang datang, lalu salah seorang dari kaum Anshor berdiri seraya berkata, "Wahai Nabi Allah, siapakah manusia yang paling cerdik dan paling tegas?" Beliau menjawab, "(adalah) Mereka yang paling banyak mengingat kematian dan paling siap menghadapinya. Mereka itulah manusia-manusia cerdas; mereka pergi (mati) dengan harga diri dunia dan kemuliaan akhirat."

(HR. Ath-Thabrani, disahihkan al-Munziri)


Alangkah sempitnya rumah kita nanti.. Bekalkanlah amal soleh agar dilapangkan nanti InshaAllah.


Sedarkah kita bahawa setiap dari kita dilahirkan untuk mati? Setiap baby yang comel yang baru melihat dunia itu pun sudah tertulis bila saat kematiannya. Tidak pernah ada seorang pun manusia dan hidupan di muka bumi ini yang kekal hatta Firaun yang mengaku tuhan sekalipun akhirnya tenggelam dan mati dalam penuh kehinaan.


Umur yang Allah bagi tak lama.. Paling lama pun 60 tahun la. Tapi skang jarang sekali kita lihat sampai umur tu. Abah saya pun meninggal masa umur 48 tahun. Time tu pun tengah sihat2 je. Mati mengejut sampai semua kawan2 dia kat sekolah terkejut. Mana tidaknya, hari ni elok2 pi mengajar, tengok2 esok dah takde. Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afiihi wa'fu'anhu. Mudah-mudahan abah tenang di sana.


Entah esok lusa, kita pula. Allah dah kata dalam Quran yang setiap bernyawa pasti akan merasai mati. Persiapan kita lagu mana ye? dah cukup blum? Aduh.. Ni yang kena muhasabah ni. Usia yang ada ni perlulah diisi sebaiknya. Cumanya nk practice cukup susah. Bukankah Allah uji kita dengan syaitan dan nafsu? Oh Tuhan, bantulah kami hambaMu.


Motivasikan diri dengan kematian! Kerana ia suatu kepastian.

Sekadar perkongsian untuk menyingkap dan muhasabah diri.

Peringatan buat diri dan semua.Semoga bermanfaat.


.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Sunday, March 14, 2010

Subhanallah! Indahnya kalamullah..

Saya antara penggemar bacaan Ayat-ayat suci Al-Quran alunan Sheikh Misyari Al Fasy. Sejuknya jiwa tatkala menyedut alunan yang teramat indah ini. Memang benarlah ayat2 Al-Quran ini lain dari yang lain. Ia boleh menenteramkan jiwa2 serta menyembuhkan penyakit-penyakit hati. Ini baru saja menadah telinga dengan mendengar. Jika dihayati, dikaji serta didalami sudah pasti manfaat yang tak terbilang banyaknya bakal kita perolehi. Oh Tuhan, aku bersaksi akan mukjizat yang agung ini!



Juga nasyid2 yang bisa menyentuh jiwa-jiwa. Layan je.



.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Thursday, March 11, 2010

Ketenangan

Tenangnya air yang mengalir..

Assalamualaikum. Bismillah.
Perlunya ketenangan di saat ini. Perasaan bimbang menyergah sesekali. Manakan tidak? Assignment datang bertimbun, presentation yang berturut2 serta beberapa gerak kerja dan tanggungjawab yang masih belum selesai. Ketika ini jugalah segala kecelaruan dan kekalutan diuji. Oh Tuhan! Tenangkanlah jiwa ini dengan mengingatiMu..

Zikrullah

Yakin akan pertolongan Allah

Memperhatikan bukti kekuasaan Allah

Bersyukur

Tilawah Quran & tadabbur


"Ingatlah hanya dengan mengingati Allahlah hati menjadi tenteram" (13:28)

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Sunday, March 7, 2010

Untaian terakhir Sayyid Qutb..

Sayyid Qutb dalam surat terakhir beliau kepada adiknya telah menulis sebelum ia digantung:

"Kita selalu akan merasa sempit dada jika kita merasakan kitalah yang memulakan dan mengakhiri perjuangan ini, tetapi kesempitan ini tidak akan terasa jika kita merasai bahawa kita menyambung perjuangan yang lalu dan akan diteruskan oleh generasi yang akan datang. Adikku usahlah engkau gerun dengan tali gantung yang akan menjerut leherku ini"

Di Subuh ketika tali gantung dipasang di lehernya, maka dikirimkanlah kepadanya seorang yang bernama 'ulama'. Kepadanya 'ulama' itu berkata "Engkau hendaklah bertaubat dan mengucapkan dua kalimah syahadah." Lalu sayyid Qutb menjawab: "Aku telah menunaikan hak kalimah syahadah itu dan memperjuangkannya, kerana orang yang berkata dengan kalimah itu tidak akan menyembah yang lain."

Pesannya lagi : "Jika ikhlas kita terhadap Allah, maka Allah akan bersama kita masa hidup mahupun mati."

Semoga kita bersama menyambung rantai perjuangan untuk Islam tercinta. Saya sangat sedih kerana apalah sangat sumbangan saya untuk Islam=( . Mudah-mudahan kita sentiasa mendapat pertolongan dariNya.

Perkongsian untuk menyingkap dan menginsafi diri. Moga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Thursday, March 4, 2010

Jom kita same2 pi Bro Mc2. Mesti Best!!


Ayuh!! Beramai-ramai join Bro Mc2. Hari ini kita pi sama2 ya.
RM10 ja ka?? Murahnye... Rasanya takde program yang semurah ni di samping pelbagai aktiviti hebat yang ditawarkan. Mudah-mudahan pelbagai pengalaman dan pengetahuan yang baru diperoleh di sana. InshaAllah.

Wednesday, March 3, 2010

Selamat berehat, Ya syafiah..

Assalamualaikum.. Bismillah.

Kes dera semakin menjadi-jadi pada hari..
Terbaru kes adik syafiah yang didera sehingga menemui ajalnya. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atasnya serta memberikan kerehatan yang panjang buat dirinya.
Sungguh menyedihkan perkara ini selalunya berlaku kepada keluarga yang mengaku Islam akan tetapi akhlak dan perbuatan tidak menggambarkan peribadi muslim yang sebenar.

Mengapakah ini boleh terjadi?? tidak lain tidak bukan kerana makin jauhnya manusia dari Tuhan.
Melakukan sesuatu hanya mengikut nafsu semata kerana nafsu sudah menjadi raja dalam diri. Wahai insan, sedarlah diri.. apa yang dibuat pasti akan diadili. Walau terlepas hukuman dunia, akhirat sana tetap menanti.

Syafiah, hanyalah seorang anak kecil yang tak tahu apa-apa. Namun, nasib malang menimpanya. Disepak terajang oleh syaitan yang bertopengkan manusia. Melihat akan nasib si anak kecil ini menyebabkan kita makin menghargai akan hidup yang Allah kurniakan hari ini. Keluarga yang menitikberatkan soal agama patut kita syukuri. Kerana agama adalah perkara yang paling utama dalam hidup. Jika agama itu dibuang dalam kehidupan maka, akan punah ranahlah sistem keluarga yang dibina. Agama adalah penjaga kita semua. Syukurlah.... syukurlah.. dan berdoalah agar kita sentiasa tetap dalam keindahan hidup beragama.

Video di bawah mungkin aksi yang terlalu buruk bagi insan yang bergelar manusia. Di mana hilangnya sifat manusia? Beginilah jadinya apabila manusia membelakangkan agama. Video ni daripada youtube tntg orang gaji yang mendera anak majikannya (kesahihannya Wallahu'alam. Tp pengajaran blh diambil). Oh Tuhan, takut pula saya memikirkan andai anak-anak saya kelak dijaga oleh tangan2 orang sebegini. Lebih baik kita sendiri yang menjaga dan membesarkan mereka di depan mata untuk membina generasi unggul untuk umat Islam di masa hadapan. InshaAllah.





Anda boleh buka web Us Zaharuddin untuk dapatkan kupasan yang lebih menarik. Klik disini.
Alangkah indahnya hidup ini andai berpaksikan syariat. Semoga bermanfaat buat diri dan semua. Perkongsian untuk menyingkap dan menginsafi diri.

.:.~ Mutiara Tinta ~.:.

Tuesday, March 2, 2010

Jom pakat pi forum "Universiti Diliwat"

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates