Saturday, December 12, 2009

Wacana Perdana yang hangat

Assalamualaikum wbt.
Setelah lama tidak menge'post' ape2 kat blog ni. Pada hari ini saya terpanggil untuk berkongsi pengalaman saya sewaktu menghadiri Wacana Perdana di Kelantan Trade Centre dua hari lepas. Wacana ini adalah anjuran kerajaan negeri Kelantan yang berjaya menghimpunkan ribuan rakyat Kelantan yang terdiri daripada pelbagai golongan sama ada orang bandar, orang kampung, tua, muda, profesional, agamawan dan berbilang fahaman politik. Mungkin juga disebabkan panelisnya yang hebat-hebat dan terkenal yang terdiri daripada ulamak dan ahli-ahli politik yang berbeza parti. Manakala, moderatornya pula adalah seorang yang tidak asing lagi iaitu Prof Madya Dr Muhammad Agus yang sering muncul sebagai pengacara 'HUJJAH' di tv9, Dekat di Hati..
Nik Amar, hujahnya bernas dan bersahaja. Beliau mendapat sokongan ramai penonton. Seorang ahli politik yang sangat berkaliber.

Tajuk yang dibincangkan adalah "Islam Di Malaysia REALITI & HARAPAN". Kupasan demi kupasan telah dibicarakan oleh setiap ahli panel. Semuanya mempunyai hujah yang tersendiri dan ada penyokongnya sendiri. Ada juga panelis yang siap bawa bukti-bukti keratan akhbar dan sebagainya. Barangkali untuk lebih menyakinkan para pendengar. Ahli panel dengan cara dan gaya yang tersendiri. Semuanya penuh semangat. Namun, masuk sahaja pusingan kedua forum ini bertambah rancak dengan perdebatan yang hangat antara ahli panel sendiri. Disambut pula dengan para penyokong masing-masing yang agak meninggikan suara dan kadang-kadang bertindak berlebihan. Inilah uniknya forum pada malam ini.

Dr Asri, hujahnya bersumberkan Quran & Sunnah. Banyak menegur akan sikap ulamak2 dan para pemimpin. Ramai penonton yang bersetuju dengan pandangannya.

Saya melihat sendiri akan gelagat para penontonnya. Ada yang mendengar dengan teliti, ada yang terus membantah walaupun sebelum ahli panel habis berbicara. Sebagai seorang yang profesional, kita sebagai pendengar perlulah mendengar setiap hujah ahli panel sebelum terus melatah. Kekadang ada benarnya juga apa yang ahli panel tersebut katakan walaupun dia berbeza fahaman politik dengan kita. Sikap fanatik jelas kelihatan pada gaya-gaya mereka. Bagi saya, kita semua adalah muslim. Tunjuklah akhlak yang sebaiknya di depan sahabat mahupun lawan kita. Janganlah dek kerana kita seorang boleh memburukkan nama semua. Jika mahu berdebat sama, silalah ke atas pentas bersama mereka. Mungkin masih ramai di kalangan kita yang menyokong sesuatu pihak atas dasar fanatik atau taksub bukan berdasarkan kefahaman dan ilmu. Inilah yang kekadang menyebabkan kita tersasar apabila apa yang salah pun dikatakan betul. Walaubagaimanapun, saya tetap setuju sekiranya mereka menyokong yang benar dan menyanggah yang batil.
Datuk Nakhaie, bekas Pengerusi YADIM.
Beliau turut mengulas tentang keadaan umat Islam di Malaysia dan turut menegur sikap pembangkang.

Ustaz Afandi Yusoff, Exco Pemuda UMNO.
Sangat lantang berkata-kata. Menghangatkan suasana dewan. Banyak membawa keratan akhbar dan lain2 sebagai penguat hujahnya. "Saya bawa peluru satu beg" katanya.

Siapa pun kita, jadilah orang yang rasional berfikir dalam suatu hal dan mestilah berlandaskan Al-Quran & Sunnah. Pilihlah untuk sentiasa berada di pihak yang benar kerana semuanya pasti akan disoal di Akhirat nanti. Banyak pengalaman dan pengetahuan yang saya dapat daripada wacana tersebut. .

Bagi sesiapa yang berminat untuk melihat video wacana tersebut bolehlah search di Youtube. Forum tersebut memang hangat dengan soalan2 yang agak pedas daripada moderator mahupun para penonton sendiri.

Sekadar perkongsian untuk merehatkan minda. Semoga bermanfaat buat diri dan semua.

.:.~ Tinta Nur Aziemah ~.:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates