Friday, November 13, 2009

Hidup tenang dengan berlapang dada..

Assalamualaikum WBT.

Sudah lama tidak mencoret kata. Mungkin disebabkan sedikit-sebanyak tempias kesibukan exam. Kali ini saya cuma nak menyelak sedikit tentang kes penangkapan Dr Asri yang heboh diperkatakan kini serta fitnah yang melandanya. Tiada apa yang boleh saya ungkapkan melainkan hanya mendoakan agar beliau sentiasa tabah dan meneruskan perjuangannya.

Saya tidak mahu mengulas panjang kerana tahu ada yang menyukainya dan ada yang tidak menyenanginya. Saya sendiri sudah muak dengan ungkapan wahhabi dan apa sahaja yang berkaitan dengannya yang dilemparkan terhadap Dr Asri dan orang-orang yang sealiran dengannya. Saya tidak salahkan mereka. Mungkin mereka hanya melihat pandangan di sebelah pihak sahaja. Sedangkan beliau sendiri mempertikaikan dan menjelaskannya di dalam web rasmi beliau di drmaza.com. Juga boleh dibaca pandangan rakan-rakan beliau seperti Ustaz Zaharuddin dan Ustaz Hasrizal di web mereka.
Pertemuan 2 tokoh yang kusegani.
Tok Guru turut mempelawa Dr Asri untuk memberi kuliah di medan ilmu Kota Bharu.

Saya sentiasa mengingatkan diri. Jadilah orang yang sentiasa berada di pertengahan dan sentiasa berlapang dada yang boleh meraikan mana-mana pun pandangan selagi mana ia bersandarkan hujah-hujah yang kuat dan sahih. Saya sendiri pun kekadang tidak bersetuju dengan sesetengah pandangan Dr Asri namun, sememangnya itulah hakikat manusia itu sendiri yang tidak dapat lari daripada sebarang kekhilafan dan kesilapan.

Teringat akan kata-kata Tok Guru Nik Aziz yang saya petik daripada seorang ustaz " Manusia musuh kepada apa yang mereka tidak tahu". Maka, beringat-ingatlah, mungkin apa yang kita bicarakan hari ini pada anggapan kita benar tapi mungkin tersilap disebabkan kejahilan kita sendiri. Ayuhlah kita semua bersatu dan usahlah berberpecah lagi. Menarik sekali pandangan Ustaz Zaharuddin dalam satu artikelnya tentang Satu Nasihat Buat Salafi & Khalafi Malaysia. Baca dan hayatilah artikel tersebut untuk pedoman.

Betapa kerdilnya diri.. Tiada perkataan boleh diungkap tatkala melihat umat Islam saling berpecah dan berkelahi sesama sendiri. Betapa sayu dan sedih sekali.. Bilakah mahu bersatu? Kuteringin sekali melihat Islam itu naik berdiri megah suatu hari.. yang di bawahnya umat yang saling berkasih-sayang kerana Allah. Saling hormat-menghormati antara satu sama lain dan kembali ke jalan yang lurus mengikut landasan Al-Quran dan As-Sunnah.

Sekadar perkongsian untuk menyingkap dan menginsafi diri. Moga bermanfaat buat diri dan semua.

.:. ~Tinta Nur Aziemah~ .:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates