Wednesday, October 28, 2009

Jom Berlumba Dapatkan SYURGA!!


Bismillah..
Membuaknya hati tatkala membaca tentang nikmat-nikmat syurga. Ayuh, persiapkan diri.
Sesungguhnya kitalah yang menentukan sendiri sama ada kelak kita akan ke syurga atau ke neraka. Sebelum lakukan sesuatu, tanyakan dulu pada diri sama ada perkara ini boleh membawaku ke syurga atau sebaliknya. Ingatlah, kita hanya perlu bersabar sekejap sahaja kerana hidup di dunia tak lama. Dan sesungguhnya syurga itu adalah kekal selamanya.

Perhatikan nikmat-nikmat syurga yang dinyatakan di dalam Al-Quran serta hadis2 nabi yang saya ambil di laman forum http://ustazmelaka.net/forum/index.php?topic=223.msg355#msg355
Di dalam al-Quran, Allah menyifatkan syurga itu dengan beberapa keadaan seperti difirman oleh-Nya, bermaksud:

“Di dalamnya ada sungai-sungai daripada air yang tidak berubah rasa dan baunya, sungai-sungai daripada susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai daripada khamar yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai daripada madu yang disaring dan mereka di dalamnya memperoleh segala macam buah-buahan.”

(Surah Muhammad, ayat 15).

Di dalam syurga kelak, tidak akan ada penghuninya yang tidak berkahwin. Hal ini dijelaskan oleh Abu Hurairah, di mana Rasulullah SAW bersabda:
“Sesungguhnya rombongan pertama yang masuk syurga seperti bulan pada malam purnama dan rombongan seterusnya seperti cahaya bintang yang bersinar di langit, masing-masing daripada mereka mempunyai dua isteri yang mana mereka dapat melihat sum-sum betisnya daripada luar kulit dan di dalam syurga tidak ada orang yang tidak menikah.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).

Malah, mereka diberikan oleh Allah rumah yang diperbuat daripada mutiara dan ruangnya amat luas tidak terhingga. Keadaan ini dijelaskan oleh Rasulullah SAW dalam sabdanya:

“Sesungguhnya di syurga ada rumah yang diperbuat daripada mutiara yang mempunyai ruang yang luas.” (Hadis riwayat Bukhari).

Ketika Rasulullah SAW di Mikraj pun, Baginda diperlihatkan bagaimana rumah dan keadaan tanah di dalam syurga seperti disabdakan oleh Baginda yang bermaksud:
“Di dalamnya ada kubah-kubah permata dan tanahnya adalah minyak wangi.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.

Amat rugilah bagi insan yang masih terleka dan dibuai mimpi duniawi setelah Allah menunjukkan akan nikmat yang tak ternilai harganya buat hamba-hamba yang beriman dan beramal soleh.

Kita umpama musafir yang menuju negeri Akhirat. Dunia hanyalah tempat persinggahan yang sementara. Moga bermanfaat buat semua. Peringatan buat diri dan semua..

.:. ~Tinta Nur Aziemah~ .:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates