Monday, October 26, 2009

Israiliyyat (Part 1)

Jom bedah buku bersama saya..

Tajuk: Isu Israiliyyat dan Hadith Palsu Penulis: Dr. Ahmad Najib bin Abdullah Al-Qari

Bismillah..
Pada hari ini, kesedaran dalam penghayatan ilmu di kalangan umat Islam semakin meluas. Agama Islam disebar di mana-mana sahaja untuk tujuan mempengaruhi manusia agar dekat dan menghayati Islam dengan lebih mendalam. Namun, dalam keghairahan menyampaikan ilmu-ilmu agama, terdapat segelintir golongan agama yang terpalit dengan unsur-unsur Israiliyat dalam setiap ceramah dan tulisan mereka.

Mengapa ini berlaku? Mungkinkah hanya kerana keghairahan untuk mempengaruhi orang agar mendengar apa yang disampaikan atau mungkin juga untuk mendapat pengaruh yang luar biasa? Lebih baik kita teliti dulu apa itu Israiliyat agar kita tidak turut sama terpalit dengannya dalam setiap ucapan, tulisan bahkan kelakuan kita.

Menurut Dr al-Zahabi, Israiliyat adalah kisah atau peristiwa yang dinaqalkan daripada sumber Israiliy, dinisbahkan kepada Israil-iaitu nabi Ya'kub bin Ishaq bin Ibrahim. Kemudian ulama tafsir dan hadis telah memperluaskan maknanya kepada apa sahaja perkara yang dianggap tidak berasas sama ada berbentuk dongeng atau dahulukala.

Berdasarkan sejarah, orang Yahudi telah menetap bersama orang-orang Arab sejak dahulu lagi. Justeru, orang Arab suka bertanya pada mereka tentang perkara-perkara berkaitan sejarah lama berkenaan tokoh, peristiwa dan cerita-cerita tertentu. Ini adalah kerana mereka memiliki pengetahuan dalam kitab Taurat dan buku-buku agama yang lain.

Para sahabat seperti Abu Hurairah r.a dan Ibnu Abbas r.a juga ada bertanya Yahudi yang memeluk Islam tentang perincian sesuatu cerita terdahulu. Mereka melakukannya kerana faham akan keharusan yang diberikan oleh Nabi s.a.w dan pertanyaan tersebut adalah terhad dan tidak termasuk kepada aspek aqidah.

Pada zaman tabiin, proses periwayatan Israiliyyat menjadi semakin aktif disebabkan sikap masyarakat yang cenderung untuk mendengar cerita-cerita aneh. Kemudian, pada zaman tabi' tabi'in pula proses periwayatan menjadi lebih serius kerana munculnya golongan 'al-Qussas' iatitu penyampai berita yang tidak bertanggungjawab.

Kini, riwayat Israiliyat sebahagian besarnya terdapat dalam kitab-kitab tafsir secara meluas tanpa disedari oleh kita sendiri. Pada awalnya dahulu, kitab tafsir Al-Quran lengkap bersanad namun, sanad-sanad yang menghiasi matan-matan riwayat dibuang bagi tujuan meringkaskan dan meringankan saiz kitab-kitab tafsir yang penuh dengan rangkaian perawi.

Implikasi pembuangan sanad tersebut menyebabkan umat Islam tidak lagi dapa mengenalpasti yang manakah riwayat yang boleh diterima atau tidak. Dan yang paling membimbangkan adalah riwayat-riwayat Israiliyyat mewarnai sebahagian besar Tafsir bi Al-Ma'thur dan juga Tafsir bi Al-Ra'yi.

Satu ungkapan hukamak berkaitan bahayanya penyebaran riwayat Israiliyyat yang cukup baik untuk dihayati:

"Berapa ramai orang yang menolak suatu pandangan yang betul, disebabkan fahamannya yang sakit(salah)"

Mudah-mudahan bermanfaat buat semua.. Ada masa, saya akan terus membedah buku ini lagi ok. Semoga Allah merahmati guru saya, Dr. Ahmad Najib bin Abdullah Al-Qari, pensyarah Universiti Malaya Nilam Puri di atas kupasan cukup menarik dalam buku beliau. Saya amat menyanjunginya.

Teringat pula semasa saya dan dua sahabat datang melawat beliau dan keluarga di kediamannya di Kubang Kerian, Kelantan. Layanan yang diberikan dari beliau sekeluarga cukup istimewa dengan makanan yang lazat tersedia di samping keramahan isteri dan anak-anak ustaz yang comel-comel belaka. Hehe.

That's all. Wassalam

.:. ~Tinta Nur Aziemah~ .:.

0 comments:

Post a Comment

memories of Tok Ayah

Klik untuk dapatkan Buku2 Telaga Biru!!

Labels

My family..

My family..

Followers

 

Mutiara Tinta | Creative Commons Attribution- Noncommercial License | Dandy Dandilion Designed by Simply Fabulous Blogger Templates